InSIS
Office 365
Kontakty
Přihlásit se ...
EN
Projekty VŠE
Seznam projektů
Obvyklé nájemné v bytech pronajímatele s dominantním postavením na trhu s nájemním bydlením
Obvyklé nájemné v bytech pronajímatele s dominantním postavením na trhu s nájemním bydlením
Věda a výzkum
Doba řešení:
1. března 2022
-
28. února 2023
Řešitel:
Mgr. Michal Pohl, Ph.D.
Pracoviště:
Fakulta mezinárodních vztahů
Katedra podnikového a evropského práva (2070)
Samostatný řešitel
Poskytovatel:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
program:
Interní grantová agentura VŠE
Celkový rozpočet:
213 120 CZK
Registrační číslo
F2/24/2022
Číslo zakázky:
IG207012
Výše nájemného v rámci nájmu bytu je zpravidla sjednávána na základě dohody stran. Existují však případy, a mohou být i poměrně časté, kdy se výše nájemného určuje podle § 2249 odst. 3 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník na základě soudního rozhodnutí, které v takových případech má stanovit jeho obvyklou výši. Jedná se zpravidla o nájmy v bývalých podnikových bytech, které byly privatizovány investorům v oblasti nájemního podnikání. Samotný pojem nájemné ve výši obvyklé je neurčitý a výše nájemného musí být soudem stanovena v každém konkrétním případě – určitá vodítka v tomto ohledu poskytuje nařízení vlády č. 453/2013 Sb. Přesto se nabízí otázky, jak v praxi toto určování vypadá a jaká jsou kritéria, které soudy (např. v případě znaleckých posudků) akceptují? Jak vypadal soudní přístup k obvyklému nájmu před účinností nařízení č. 453/2013?
Zjišťování výše obvyklého nájemného pravděpodobně nebude činit zásadní problémy na difúzním nájemním trhu v konkrétní obci, kde je dostatek nájemních transakcí a mnohost pronajímatelů. Otázka určení obvyklého nájemného se však stává naléhavou na trzích, kde má pronajímatel dominantní postavení. Jaká mají být kritéria určení výše obvyklého nájmu v této oblasti? Zohledňují soudy postavení (ať už dominanci podle zákona o ochraně hospodářské soutěže nebo silnější hospodářské postavení podle zákona o cenách) pronajímatelů při určování výše obvyklého nájemného? Jak se vyrovnávají s fenomény hospodářské soutěže, které vyplývají z postavení dominantního podniku, jako je např. tzv. cenové vůdcovství (tzv. price leading)?
V rámci řešení grantového projektu jeho řešitelé zamýšlí analyzovat soudní rozhodnutí (vyžádaná na základě informačního zákona) od roku 2009 ve věcech určení obvyklého nájemného na trzích v obcích, kde mají v ČR dominantní či významné hospodářské postavení společnosti podnikající v oblasti nájemního bydlení. Jedná se zejména o trhy v obcích v soudních okresech Mostě, České Lípě, Karviné, Ostravě a Třinci. Řešitelé zamýšlí analyzovat rozhodnutí nejen okresních soudů, ale také krajských a NS v této věci. Výsledkem projektu by mělo být nejen vymezení soudy akceptovaných kritérií obvyklého nájemného, ale také poznání justiční praxe a jejího přístupu k širším právním a ekonomickým fenoménům, které s touto problematikou souvisí. Jedná se zejména o problém zneužívání dominantního postavení soutěžitelů, neboť v případě dominantního postavení výši obvyklého nájmu fakticky určuje soutěžitel, který trhu dominuje a má relativní volnost určovat ceny nájmu, od nichž se odvíjí výše obvyklého nájemného. Přínosem případného výsledku projektu by mělo být zvýšení právní jistoty soutěžitelů – nájemců i pronajímatelů na trzích, kde má pronajímatel dominantní postavení. Přínosem rovněž může být identifikace a doporučení správných soudních postupů při určování tzv. obvyklého nájemného.
Projekty řešitele
2022 - 2023: Obvyklé nájemné v bytech pronajímatele s dominantním postavením na trhu s nájemním bydlením (MŠMT)
Projekty VŠE
Seznam projektů
,
Fakulty a katedry
,
Řešitelé
,
Partneři
,
Poskytovatelé
,
Kontakty
Vyhledávání
Název/autor
Stav ukončení
aktivní projekty
ukončené projekty
Pracoviště
-- všechny --
Fakulta financí a účetnictví
Fakulta mezinárodních vztahů
Fakulta podnikohospodářská
Fakulta informatiky a statistiky
Národohospodářská fakulta
Fakulta managementu v Jindřichově Hradci
Rektorát
Poskytovatel
-- všechny --
Angloamerická nadace (Anglo-AM. Nadace)
Ca' Foscari University, Venice, Italy (CAFOSCARI)
CEIBS ERICEE Research Grant (CEIBS ERICEE)
Centrum pro ekonomický výzkum a doktorské studium (CERGE - EI)
Cesnet (Cesnet)
Calouste Gulbenkian Foundation (CGF)
Centrum pro regionální rozvoj České republiky (CRR)
Česká rozvojová agentura (ČRA)
ČS-americká společnost (ČS-AS)
DAAD (DAAD)
Dům zahraniční spolupráce (DZS)
Educational, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACA)
Evropská komise (EK)
Grantová agentura Akademické aliance (GA AA)
Grantová agentura Akademie věd ČR (GA AVČR)
Grantová agentura České republiky (GA ČR)
Interreg DANUBE (Interreg DANUBE)
JM
MacEwan University School of Business (MacEwan)
MF Itálie
Ministerstvo financí (MFČR)
Magistrát hl. m. Prahy (MHLMP)
Ministerstvo kultury České republiky (MK ČR)
Ministerstvo kultury (MKČR)
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)
Min. Vnitra (MV ČR)
Ministerstvo zdravotnictví České republiky (MZ ČR)
Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)
Ministerstvo životního prostředí (MŽP)
Národní agentura evropských vzdělávacích projektů (NAEP)
NAWA International Academic Partnership Programme (NAWA)
Open budget USA (OB USA)
ostatní (Ostatní)
Plzeňský kraj (Plzeňský kraj)
Smluvní výzkum (smluvní)
Středočeský kraj (Středočeský kraj)
Škoda Auto, a.s. (Škoda Auto)
Technologická agentura České republiky (TA ČR)
Město Trutnov (Trutnov)
Eindhoven University of Technology (TUE)
Organizace OSN pro průmyslový rozvoj (UNIDO)
US Embassy Prague (US Embassy Pha)
Visegrad Fund (VF)
International Visegrad Fund (VISEGRAD FUND)
Vzdělávací nadace Jana Husa (VNJH)
VŠE (VŠE)
Program
-- všechny --
Cesnet - Fond rozvoje
CRR - Cíl EÚS 2014–2020
ČRA - ostatní
DZS - AKTION
EK - 4.RP
EK - 5. RP
EK - 5. RP IST
EK - 6. RP
EK - 7. RP
EK - CEEPUS
EK - COST
EK - EHP
EK - EIT
EK - Erasmus Mundus
EK - Erasmus+
EK - Erasmus+ Jean Monet
EK - Erasmus+ Sport
EK - ERDF
EK - EU-US
EK - Horizon 2020
EK - Horizont Evropa
EK - Chance
EK - INCO-COPERNICUS
EK - Interreg
EK - LPP
EK - MSCA SE
EK - ostatní
EK - Pilot Projects & Preparation Actions
EK - Tempus
MFČR - EHP
MFČR - Švýc-česká spolupráce
MHLMP - OP PA
MHLMP - OP Praha - pól růstu
MKČR - Kulturní aktivity
MKČR - NPO - MK ČR
MKČR - VISK7
MMR - IROP
MMR - Spolupráce ČR-Bavorsko
MPO - NPO
MPO - OP PIK
MPO - OP TAK
MPSV - OP LZZ
MPSV - OP Z+
MŠMT - AKCE/AKTION
MŠMT - CRP
MŠMT - DRP
MŠMT - FRVŠ
MŠMT - IGA VŠE
MŠMT - Informační zdroje pro výzkum a vývoj
MŠMT - INFRA 1
MŠMT - Interexcellence II
MŠMT - Leonardo da Vinci
MŠMT - MŠMT- OPVVV
MŠMT - NPO
MŠMT - OP JAK
MŠMT - OP VaVpI
MŠMT - OP VK
MŠMT - OP VVV
MŠMT - ostatní
MŠMT - Podpora sportovců
MŠMT - Podpora žáků ZŠ a SŠ
MŠMT - Posílení výzkumu na vysokých školách
MŠMT - PPROVŠ
MŠMT - program KONTAKT
MŠMT - program KONTAKT II
MŠMT - Státní výročí 2018
MŠMT - Technická základna VVŠ
MŠMT - UNIS
MV ČR - NPO
MZV -
MZV - Posilování kapacit veř. VŠ v rozvojových zemích
MŽP - OP ŽP
NAWA - SPP
Ostatní - BTE
Plzeňský kraj - OP VK
Plzeňský kraj - Podpora kultury
Středočeský kraj - OP VK
US Embassy Pha - Small Grants
VF - Strategic Grants
VF - Visegrad Grants
VF - Visegrad+ Grants
VŠE - IRS
Rok řešení
-- všechny --
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
Zobrazit
2374