Vývoj cestování jako symbolu statusu: jak sociální sítě mění symbolickou hodnotu a vnímání cestování?

Věda a výzkum

Doba řešení: 1. března 2024 - 28. února 2026
Řešitel: Jana Kovářová, MSc
Pracoviště: Fakulta podnikohospodářská
Katedra marketingu (3060)

Samostatný řešitel
Poskytovatel: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
program: Interní grantová agentura VŠE
Celkový rozpočet: 362 960 CZK
Registrační číslo F3/54/2024
Číslo zakázky: IG306024
The aim is to understand how social media has reshaped the symbolic value and perception of travel as a status symbol for consumers and to investigate the ways in which social media has influenced the semiotics of travel, particularly in terms of how individuals use it to construct and communicate their identity as travelers and the subsequent impact on societal perceptions of travel as a symbol of status.

The overarching method for this research will be a semiotic analysis of Instagram posts of users, together with in-depth interviews with users from whom the data has been collected, to unravel the meanings and motivations behind their travel-related content.

Data analysis will employ MAXQDA software, facilitating the systematic coding, shedding light on the evolving dynamics of travel as a status symbol in the digital age.

Projekty řešitele