InSIS
Office 365
Kontakty
Přihlásit se ...
EN
Projekty VŠE
Seznam projektů
Role spořebního etnocentrismu v pokrizovém nákupním chování a demonstrativní spotřebě
Role spořebního etnocentrismu v pokrizovém nákupním chování a demonstrativní spotřebě
Věda a výzkum
Doba řešení:
1. března 2023
-
28. února 2026
Řešitel:
Ing. Barbora Vaculová
Pracoviště:
Fakulta podnikohospodářská
Katedra marketingu (3060)
Samostatný řešitel
Poskytovatel:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
program:
Interní grantová agentura VŠE
Celkový rozpočet:
685 720 CZK
Registrační číslo
F3/59/2023
Číslo zakázky:
IG306013
The Czech Republic is facing rising consumer prices, with inflation reaching 16% (year-on-year). With over 50% of Czech households with a financial reserve for less than six months, many consumers will face economic challenges and the need to alter their lifestyles.
The proposed research aims to answer how those who have become vulnerable due to the increasing costs of living handle that change and whether it can affect their consumption. Specifically, what role will the economic challenges play in the consumers’ ethnocentric tendencies, and how will the tendencies toward conspicuous consumption (e.g., displaying wealth, social class, or possibly pretended values through displays of their consumption habits) change?
Changes in lifestyles and their public presentation can be expected, leading to different decision-making processes around purchasing. The role of ethnocentrism, behavior in which consumers prefer domestic products to foreign ones, will be examined in the context of purchase behaviors and their displays during a crisis. Based on previous research, it is expected that more ethnocentric consumers might still prefer domestic products over the relatively cheaper imported ones or, under a pretense of being ethnocentric, purchase the imported products, demonstrating conspicuous consumption.
The research question driving this proposal is how consumer ethnocentricity directly or indirectly influences purchasing behavior and the adjustments in the presentation of purchasing decisions during a crisis. The secondary focus of this study is the role of ethnocentrism in conspicuous consumption during a crisis and the changes in purchasing decisions and their portrayal during an economically challenging period.
The project will combine quantitative and qualitative research methods, particularly secondary data from a syndicated research, agency marketing research Market & Media & Lifestyle – TGI (MML-TGI), provided and conducted by Median, focusing on consumer and media behavior, and in-depth interviews. The respondents who after the initial screening questions at the beginning of the in-depth interviews meet the criteria of being ethnocentric (based on the results from CETSCALE, a rating scale consisting of 17 statements concerning products of foreign origin and their import introduced by Shimp& Sharma, 1987, who first anchored theoretical and empirical explanation of consumer ethnocentrism) and are significantly affected by the increased living costs (the sensitiveness of this topic will be reflected in the questions and the approach to interviews) will be interviewed to observe their tendencies toward conspicuous consumption. For the qualitative research, data will be collected for maximum variation sampling and the minimum sample size for the quantitative part will be computed.
Keywords: Consumer Ethnocentrism; Conspicuous Consumption; Purchase Behavior; Consumer Behavior; Decision Process, Crisis
Projekty řešitele
2023 - 2026: Role spořebního etnocentrismu v pokrizovém nákupním chování a demonstrativní spotřebě (MŠMT)
Projekty VŠE
Seznam projektů
,
Fakulty a katedry
,
Řešitelé
,
Partneři
,
Poskytovatelé
,
Kontakty
Vyhledávání
Název/autor
Stav ukončení
aktivní projekty
ukončené projekty
Pracoviště
-- všechny --
Fakulta financí a účetnictví
Fakulta mezinárodních vztahů
Fakulta podnikohospodářská
Fakulta informatiky a statistiky
Národohospodářská fakulta
Fakulta managementu v Jindřichově Hradci
Rektorát
Poskytovatel
-- všechny --
Angloamerická nadace (Anglo-AM. Nadace)
Ca' Foscari University, Venice, Italy (CAFOSCARI)
CEIBS ERICEE Research Grant (CEIBS ERICEE)
Centrum pro ekonomický výzkum a doktorské studium (CERGE - EI)
Cesnet (Cesnet)
Calouste Gulbenkian Foundation (CGF)
Centrum pro regionální rozvoj České republiky (CRR)
Česká rozvojová agentura (ČRA)
ČS-americká společnost (ČS-AS)
DAAD (DAAD)
Dům zahraniční spolupráce (DZS)
Educational, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACA)
Evropská komise (EK)
Grantová agentura Akademické aliance (GA AA)
Grantová agentura Akademie věd ČR (GA AVČR)
Grantová agentura České republiky (GA ČR)
Interreg DANUBE (Interreg DANUBE)
JM
MacEwan University School of Business (MacEwan)
MF Itálie
Ministerstvo financí (MFČR)
Magistrát hl. m. Prahy (MHLMP)
Ministerstvo kultury České republiky (MK ČR)
Ministerstvo kultury (MKČR)
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT)
Min. Vnitra (MV ČR)
Ministerstvo zdravotnictví České republiky (MZ ČR)
Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)
Ministerstvo životního prostředí (MŽP)
Národní agentura evropských vzdělávacích projektů (NAEP)
NAWA International Academic Partnership Programme (NAWA)
Open budget USA (OB USA)
ostatní (Ostatní)
Plzeňský kraj (Plzeňský kraj)
Smluvní výzkum (smluvní)
Středočeský kraj (Středočeský kraj)
Škoda Auto, a.s. (Škoda Auto)
Technologická agentura České republiky (TA ČR)
Město Trutnov (Trutnov)
Eindhoven University of Technology (TUE)
Organizace OSN pro průmyslový rozvoj (UNIDO)
US Embassy Prague (US Embassy Pha)
Visegrad Fund (VF)
International Visegrad Fund (VISEGRAD FUND)
Vzdělávací nadace Jana Husa (VNJH)
VŠE (VŠE)
Program
-- všechny --
Cesnet - Fond rozvoje
CRR - Cíl EÚS 2014–2020
ČRA - ostatní
DZS - AKTION
EK - 4.RP
EK - 5. RP
EK - 5. RP IST
EK - 6. RP
EK - 7. RP
EK - CEEPUS
EK - COST
EK - EHP
EK - EIT
EK - Erasmus Mundus
EK - Erasmus+
EK - Erasmus+ Jean Monet
EK - Erasmus+ Sport
EK - ERDF
EK - EU-US
EK - Horizon 2020
EK - Horizont Evropa
EK - Chance
EK - INCO-COPERNICUS
EK - Interreg
EK - LPP
EK - MSCA DN
EK - MSCA SE
EK - ostatní
EK - Pilot Projects & Preparation Actions
EK - Tempus
MFČR - EHP
MFČR - Švýc-česká spolupráce
MHLMP - OP PA
MHLMP - OP Praha - pól růstu
MKČR - Kulturní aktivity
MKČR - NPO - MK ČR
MKČR - VISK7
MMR - IROP
MMR - Spolupráce ČR-Bavorsko
MPO - NPO
MPO - OP PIK
MPO - OP TAK
MPSV - OP LZZ
MPSV - OP Z+
MŠMT - AKCE/AKTION
MŠMT - CRP
MŠMT - DRP
MŠMT - FRVŠ
MŠMT - IGA VŠE
MŠMT - Informační zdroje pro výzkum a vývoj
MŠMT - INFRA 1
MŠMT - Interexcellence II
MŠMT - Leonardo da Vinci
MŠMT - MŠMT- OPVVV
MŠMT - NPO
MŠMT - OP JAK
MŠMT - OP VaVpI
MŠMT - OP VK
MŠMT - OP VVV
MŠMT - ostatní
MŠMT - Podpora sportovců
MŠMT - Podpora žáků ZŠ a SŠ
MŠMT - Posílení výzkumu na vysokých školách
MŠMT - PPROVŠ
MŠMT - program KONTAKT
MŠMT - program KONTAKT II
MŠMT - Státní výročí 2018
MŠMT - Technická základna VVŠ
MŠMT - UNIS
MV ČR - NPO
MZV -
MZV - Posilování kapacit veř. VŠ v rozvojových zemích
MŽP - OP ŽP
NAWA - SPP
Ostatní - BTE
Plzeňský kraj - OP VK
Plzeňský kraj - Podpora kultury
Středočeský kraj - OP VK
US Embassy Pha - Small Grants
VF - Strategic Grants
VF - Visegrad Grants
VF - Visegrad+ Grants
VŠE - IRS
Rok řešení
-- všechny --
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
Zobrazit
2373