Tři experimenty o využití význačnosti pro udržitelné dodržování daňových předpisů

Věda a výzkum

Doba řešení: 1. ledna 2023 - 31. prosince 2025
Řešitel: Ing. Matej Lorko, Ph.D.
Pracoviště: Fakulta podnikohospodářská
Katedra manažerské ekonomie (3070)

Samostatný řešitel
Poskytovatel: Grantová agentura České republiky
Celkový rozpočet: 4 128 000 CZK
Registrační číslo 23-07136S
Číslo zakázky: GA307013
I když používání "nudge" intervencí ke zvýšení dodržování daňových předpisů v poslední době získalo na popularitě, několik otázek stále zůstává otevřených, protože tyto intervence nejsou
vždy úspěšné a jejich účinky jsou často velmi krátkodobé. Proto chceme použít teorii význačnosti k vysvětlení následujících témat: (i) zda účinek nudge intervencí závisí na tom, zda je v souladu s motivací daňových poplatníků daň přiznat či ne; ii) zda a kdy lze dosáhnout udržitelného dodržování pravidelně opakovanou intervencí; iii) mají-li upomínky jiný účinek na opožděné daňové poplatníky než na ty, kteří lhůtu ještě nezmeškali, a na domácnosti ve srovnání s jednotlivci; iv) rozklíčování kanálů, skrze které funguje zjednodušená komunikace instituce vybírající daně směrem k daňovým poplatníkům. Pro osvětlení této problematiky navrhujeme ve spolupráci s Finanční správou Slovenska dva řízené laboratorní experimenty a jeden přírodní terénní experiment.

Projekty řešitele